Elbæk Efterskole 0742

Hverdagen

Her på siden kan du se, hvordan hverdagen på Elbæk Efterskole forløber.

Kost og sundhed

Det er vigtigt for os, at alle elever får en sund og nærende kost. Vores køkken serverer varieret kost med salater og frugt. Vi spiser fisk én gang om ugen. Eleverne får 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider på en dag. Vi spiser varmt mad med et stort udvalg af salater til frokost, da eleverne har brug for energi til de mange aktiviteter.

Derudover forsøger vi at holde fokus på bæredygtighed og begrænse madspild samt spise mindre kød.

Måltider på Elbæk

Aftensmaden serveres som buffet, hvor man går op bordvis. Frokosten serveres ved bordene. Der er mødepligt til de 3 hovedmåltider, mens de 3 mellemmåltider er frivillige. Eleverne har faste pladser i spisesalen. Vi serverer vand til alle måltider. Til morgenmad og aftensmad serveres der også minimælk.

Morgenmaden kl. 7:15

Havregryn, havregrød, cornflakes, hjemmelavet müsli og rugbrødsdrys, A38, yoghurt, mælk, kaffe, te, rugbrød (leveret fra bager), hjemmebagte grovboller eller franskbrød og ost.

Formiddagsforfriskning kl. 9:45

Hjemmebagte grovboller og rugbrød med pålæg og ost.

Frokost kl. 12:10

En varm ret samt 4-5 forskellige slags salater og brød. Ugens menu bliver skrevet ud mandag morgen.

Eftermiddagsforfriskning kl. 15:00

Frugt og boller.

Aftensmad kl. 17:45

Koldt bord med lune retter, samt stort udvalg af forskellige salater og pålæg.

Aftenforfriskning kl. 21:00

Til aftenforfriskningen er der altid boller med smør, frugt, havregryn med mælk, og en gang imellem kage.

Weekenden

I weekenden serverer vi den lækreste brunch kl.10.30.

At sende sit barn på efterskole er skræmmende. Men det bedste man kan give sine børn. Et sted, hvor de modnes 4 år på 10 måneder. Hvor de lærer at omgås mennesker, som kan være meget anderledes end dem selv. Hvor de lærer at rumme hinanden og bliver udfordret menneskeligt, socialt og fagligt.

Lars

Far til en tidligere elev på Elbæk Efterskole

Køkkentjans

Eleverne har en lille køkkentjans en uge i løbet af året. Vi prioriterer, at eleverne kan komme til undervisning, og derfor har de kun en mindre køkkentjans med blandt andet afrydning, rengøring og opvask efter frokost, aftensmad og til aftenforfriskning.

Elbæk Efterskole 0746

En almindelig dag på Elbæk Efterskole

På Elbæk Efterskole har dagene faste rammer og her er faglighed, samvær og personlig udvikling vigtige dele. Herunder kan du se, hvordan dagene på Elbæk forløber.

Morgen og formiddagen

Hver dag begynder med morgenløb, morgenmad, morgenrengøring og morgensang. Efter morgensang er der en kort fortælletime for alle, hvor der gives informationer om dagens gang, og derefter er der boglige fag, hvor man er delt i klasser efter årgang. Udover de boglige timer, er der næsten daglig obligatorisk gymnastik på skoleskemaet.

Elbæk Efterskole 0746
IMG 1957
Elbæk Efterskole 2 5488

Forfriskning og middagsmad

Kl. 09.45 er der formiddagsforfriskning til alle eleverne. Til middag samles alle til fælles spisning i spisesalen, hvor vi synger og spiser varmt mad og derefter der er en lidt længere middagspause til at snakke lidt med kammeraterne. Middagsmaden er obligatorisk og foregår i spisesalen.

Elbæk Efterskole 9487
Elbæk Efterskole 0363

Eftermiddag og valgfag

Efter middagspausen er der igen en eller to boglige timer inden valgfagene går i gang indtil sidst på eftermiddagen. Valgfag spænder over en bred række af forskellige muligheder.

Aftensmad, stilletime og aktivitet

Efter valgfagene er der igen fælles spisning i spisesalen kl. 17.45, og derefter er der tid til stilletime (kl.18.30-19.30), hvor der kan laves lektier eller slappes af.
Om aftenen er der mulighed for at bruge fritiden aktivt. Vi tilbyder ofte aftenaktiviteter, men ellers er der frit slag i forhold til, hvad du ønsker at bruge din aften på. Det kan f.eks. være boldspil, pool, musik, spring, brætspil, styrketræning eller bare hygge med kammeraterne.

Elbæk Efterskole 9703

Weekenderne på Elbæk

I langt de fleste weekender er det op til dig selv, om du vil blive på skolen. Weekender på Elbæk Efterskole er anderledes end hverdagen. Eleverne og læreren beslutter i fællesskab, hvad dagene skal indeholde. Vi opfordrer til, at du af og til bliver her i en helt almindelig weekend. Det er også en vigtig del af dit efterskoleophold.

Du kan dog ikke tilbringe weekenden dels på skolen og dels et andetsteds. Almindelige weekender begynder cirka kl. 15.00 om fredagen og slutter søndag kl. 19-21. I dette tidsrum skal du igen være tilbage på skolen.

Er du forhindret i at nå frem inden kl. 21.00, bedes forældrene ringe og meddele det på skolens vagttelefon.

Bliv elev på Elbæk Efterskole

Elbæk Efterskole er åben for alle, der vil indgå i et forpligtende fællesskab med de glæder og sorger det nu en gang giver.

Bliv elev

Bliv Elev Elbæk Efterskole 0825