Ny elev på
Elbæk Efterskole

Som ny elev på Elbæk Efterskole bliver du i skoleåret, inden du selv skal starte, inviteret til forskellige arrangementer, så du har mulighed for lige at mærke efter, at du nu har valgt helt rigtigt.

Vi starter hvert skoleår op i august, hvor du bliver budt velkommen og får tildelt det værelse, du skal bo på det første halve år.

I skoleåret 2024/25 starter elevholdet på skolen søndag d. 11. august 2024.

"Jeg valgte lige præcis Elbæk Efterskole, fordi man kan lave sin helt egen personlige linje - jeg havde alt fra julegaveværksted til håndbold til spring. Der er et meget bredt udvalg, og det er derfor også muligt at vælge nye udfordringer og prøve noget man måske ikke har prøvet før - dét havde jeg brug for.

Derudover, så valgte jeg også Elbæk fordi, at efter jeg var ude og se skolen første gang, der kunne jeg se mig selv gå på gangene og jeg følte mig allerede hjemme. Jeg fik ret - Elbæk Efterskole er blevet mit hjem. Et hjem, som var meget svær at flytte fra igen."

Signe

Tidligere elev i 10. klasse

Kontaktgruppe

Alle elever er i grupper på 8-10 elever tildelt en særlig tilknytning til en enkelt lærer, som er denne gruppes kontaktlærer.

Man mødes i gruppen med sin kontaktlærer min. en gang om ugen og det er også vedkommende, der tjekker ens værelse ifm. rengøring.

Kontaktlærers formål er blandt andet...

...at skabe mulighed for et forum for samtale om forhold, der bl.a. vedrører den mellemmenneskelige og personlige udvikling.

...at skabe mulighed for et forum for samtale om hvad der er hensigtsmæssig adfærd på Elbæk Efterskole.

...at fastholde eleverne på, at deres valg af fællesskab er forpligtende.

...at danne og udvikle eleverne til at kunne agere hensigtsmæssigt i nye fællesskaber.

...at formidle og fastholde kontakten mellem skole og forældrene.

Elbæk Efterskole 9678
Image Gym3
Elbæk Efterskole 9703

Første skoledag

Ankomst og indkvartering på værelser. I skal henvende jer i Pejsestuen og I skal bruge den indgang, der vender ud mod parkeringspladsen ved den gamle idrætshal. I pejsestuen får I jeres værelsesnummer oplyst.

Der bydes officielt velkommen ved forstanderen, vi synger et par sange, og drikker kaffe og spiser kage og frugt.

Du og dine forældre samles i kontaktgrupper med din kontaktlærer, der giver lidt yderligere information og fortæller lidt om sig selv og funktionen at være kontaktlærer.

Derefter kommer tidspunktet, hvor du skal sige farvel til dine forældre.

Alle elever mødes i vores spisesal, hvor de får tildelt en siddeplads til spisning. Aftensmaden serveres for eleverne og derefter orientering om aftenens forløb.

Pakkeliste

Her får du en komplet pakkeliste, til når du starter på Elbæk Efterskole.

Ting, du skal have med

• Dyne, pude, rullemadras (90x200), lagner og betræk, toiletsager efter behov, håndklæder, vasketøjskurv, krus eller kop, vækkeur, bøjler.
  • Idrætstøj, badetøj, løbetøj, løbesko, sko til indendørssport, regntøj.
  • Skoletaske, skrivesager, lineal, passer og tegnetrekant samt lommeregner (vi anbefaler Texas Ti30x el. lign.).
  • Memorystik
  • Lovlig og køreklar cykel med lygter, lås, pumpe og lappegrej samt cykelhjelm.
  • Nødvendig medicin efter behov.
  • Alle 10. klasser skal medbringe kopi af 9. klasses afgangsbevis.
  • Alle 9. klasser skal medbringe kopi af den sidste standpunktskarakter fra 8. klasse.
  • Sygesikringsbevis, også det blå sygesikringsbevis, der skal bruges til udenlandsturene.

Ting, som du vil få svært ved at undvære

• Computer, vi anbefaler en bærbar. Vi forventer, at indholdet i computeren er lovligt. Der skal være et antivirusprogram på din computer, hvis du ikke har det, kan du få det installeret på skolen.
  • Forlængerledning.
  • Hjemmesko - helst ikke klip-klapper, da det kan udvikle skinnebensbetændelse.
  • Sengelampe - ikke væghængt.
  • Tæppe.
  • Fodboldstøvler.

Ting, som er rare at have med

• Gummistøvler
  • Ketjsere, bat, bordtennis- og badmintonbolde.

Ting, som du IKKE må have med

• Knive eller andre våben.
  • Mikrobølgeovn.

VIGTIGT

Når du medbringer computer og andre dyre ting, så er det på eget ansvar. Husk at have dine forsikringer i orden. Anvendelse af disse ting skal ske på skolens betingelser. Hvis det er meget nødvendigt, må du gerne medbringe en lovlig scooter til transport mellem skole og hjem.

Transport frem og tilbage til skolen

Langt de fleste bliver hentet og bragt til skolen. I løbet af de første par uger, finder du hurtigt ud af, om der er flere fra dit nærområder, der også er startet på skolen og ofte aftales samkørsel derefter.

Derudover har du mulighed for at blive kørt til en bus i Søvind (ca. 3 km fra skolen). Når du tilmelder dig weekenden, kan du krydse af om du skal køres til en bus fredag eftermiddag og/eller hentes ved bussen søndag aften.

Elbæk Efterskole 2 5855
Bliv Elev Elbæk Efterskole 9714

Blive-weekender

Der er flere weekender i løbet af et skoleår, hvor eleverne skal blive på skolen. Især i marts måned, hvor eleverne er rundt i hele landet og lave gymnastikopvisninger, er der flere weekender, hvor de ikke må tage hjem. Ved særlige lejligheder – f.eks. runde fødselsdage, bryllupper o. lign. kan eleven fritages fra en blive-weekend.

"At sende sit barn på efterskole er en gave og oplevelse for livet, og erfaringer ved opholdet spreder sig som ringe i vandet til dem, han omgås nu og senere i livet."

Vibeke

Mor til tidligere elev på Elbæk Efterskole

Elevgruppe på Facebook

Til hvert elevhold opretter vi en Facebookgruppe, hvor du kan anmode om at blive medlem såfremt, at du har en plads.

Formålet med Facebookgruppen er, at I har et online fællesskab, hvor du kan skabe kontakt til de andre elever i dit skoleår samt aftale kørsel m.m. fremadrettet. Som efterskole bruger vi ligeledes gruppen til at give korte beskeder og ændringer, især når vi er på ture ud af huset, når elevenerne er startet på skolen.

Facebookgruppe

Image2